GAGAL menjawab soalan penyelesaian masalah
antara faktor utama calon tidak mendapat markah maksimum bagi Matematik Kertas
1, manakala untuk Kertas 2 pula kerana tidak menunjukkan jalan pengiraan. Sehubungan
itu, calon diingatkan supaya tidak terlalu gopoh, sebaliknya memberi tumpuan ketika
menjawab soalan kedua-dua kertas itu.
KERTAS
1
Seperti yang calon sedia maklum, kertas ini mengandungi 40 soalan objektif. Soalannya boleh dikategorikan dua jenis, iaitu bentuk persamaan dan penyelesaian masalah.
Seperti yang calon sedia maklum, kertas ini mengandungi 40 soalan objektif. Soalannya boleh dikategorikan dua jenis, iaitu bentuk persamaan dan penyelesaian masalah.
1. 8 hingga 10 soalan disoal
dalam bentuk persamaan membabitkan nombor dan simbol matematik. Soalan jenis
ini boleh dianggap mudah dan calon hanya perlu berhati-hati ketika membuat
pengiraan seperti meletak nombor pada nilai tempat, meletak titik perpuluhan di
tempat yang betul, mengikut peraturan pengiraan yang betul, contohnya BODMAS,
membuat penukaran unit dengan tepat dan berhati-hati ketika membuat pengumpulan
semula.
2. Dalam lingkungan 30 lagi
soalan adalah jenis penyelesaian masalah yang boleh dilihat dalam dua bentuk
penyoalan, iaitu ayat sepenuhnya dan sebahagian dibantu rajah, jadual, graf dan
gambar.
3.
Sebelum menjawab, calon
perlu membaca soalan sekurang-kurangnya
dua kali. Kenal pasti maklumat
terdapat dalam soalan. Biasanya soalan penyelesaian masalah mempunyai lebih
daripada satu maklumat. Gariskan
maklumat penting itu.
4.
Calon juga perlu mengecam kata kunci dalam soalan,
contohnya ‘bakinya’, ‘yang tinggal’, ‘diberikan sama banyak’, ‘simpanan’,
‘untung’, ‘rugi’, ‘diskaun’ dan sebagainya.
5. Perkara penting calon perlu
tahu ialah apakah kehendak soalan.
Persoalan inilah yang perlu calon jawab. Kehendak soalan ada dalam ayat
terakhir. Setelah mengenal pasti maklumat, kata kunci dan kehendak soalan, rancang pula langkah pengiraannya.
6. Ayat kedua setiap soalan
lazimnya merujuk kepada maklumat untuk membuat pengiraan. Perkataan sebelum
atau selepas angka dikemukakan lazimnya membantu calon menentukan operasinya (tambah, tolak, darab dan bahagi).Setelah
itu tukarkan ayat pernyataan soalan ke dalam bentuk ayat matematik. Pastikan operasi betul digunakan untuk membuat
pengiraan.
7. Perlu diingat, bagi menjawab
soalan penyelesaian masalah, calon perlu lebih daripada satu operasi dan jalan
kerja.
8. Bagi soalan membabitkan
sukatan, pastikan unit disamakan terlebih
dulu. Soalan jenis penyelesaian masalah juga banyak dibantu rajah, graf, jadual
dan gambar yang memerlukan calon membuat penelitian kerana sebahagian maklumat
ada pada rajah disertakan, manakala sebahagian maklumat lagi dalam pernyataan
soalan.
9. Antara kelemahan yang sering
dilakukan calon ialah:
a) Membaca soalan dan terus mengira mengikut kefahaman sendiri.
b) Tidak membuat penelitian terhadap ayat terakhir dan mencari kehendak soalan.
c) Terlalu cepat membaca soalan hingga tertinggal maklumat.
d) Tidak merujuk rajah, graf, jadual dan gambar diberikan.
e) Terus membuat pengiraan tanpa menyemak semula.
f) Kurang membina ayat matematik sebelum memulakan pengiraan.
g) Lemah membuat tafsiran terhadap perkataan atau ayat yang digunakan.
KERTAS 2
a) Membaca soalan dan terus mengira mengikut kefahaman sendiri.
b) Tidak membuat penelitian terhadap ayat terakhir dan mencari kehendak soalan.
c) Terlalu cepat membaca soalan hingga tertinggal maklumat.
d) Tidak merujuk rajah, graf, jadual dan gambar diberikan.
e) Terus membuat pengiraan tanpa menyemak semula.
f) Kurang membina ayat matematik sebelum memulakan pengiraan.
g) Lemah membuat tafsiran terhadap perkataan atau ayat yang digunakan.
KERTAS 2
1. Sebahagian besar calon
menganggap Kertas 2 mudah berbanding Kertas 1. Pada dasarnya tanggapan itu
benar tetapi perlu diingat ia banyak mempengaruhi kedudukan gred keseluruhan
bagi subjek Matematik.
2. Jika kurang mahir menjawab
Kertas 2, besar kemungkinan calon akan melakukan kesilapan sewaktu memberikan
jawapan.
3. Ramai calon gagal mentafsir
kehendak soalan terutama bagi jenis penyelesaian masalah. Malah, ada yang tidak
dapat menukar masalah dikemukakan dalam soalan ke bentuk ayat matematik.
4. Sejumlah 20 soalan
dikemukakan dalam Kertas 2. Antara cirinya ialah bentuk subjektif, perlu
menulis langkah pengiraan dengan jelas bagi mendapatkan jawapan. Pemarkahannya
berdasarkan tiga aras, iaitu satu markah (5 soalan), dua markah (10 soalan) dan
tiga markah (5 soalan).
5. Kesilapan sering dilakukan
calon ialah kurang tumpuan dan tidak menunjukkan langkah pengiraan yang jelas.
6. Langkah pengiraan perlu
ditunjukkan dengan jelas dan tepat
mengikut unit diperlukan dalam jawapan. Soalan dua dan tiga markah agak mudah
kerana penyoalannya tidak menggunakan ayat terlalu panjang. Banyak soalan
dibantu rajah dan gambar. Ini memudahkan calon memahami kehendak soalan.
7. Bagi soalan tiga markah,
hampir kesemuanya membabitkan rajah dan jadual. Untuk soalan ini, pastikan pengiraan atau maklumat awal digunakan
dalam pengiraan tidak salah nilai. Kesilapan ini menyebabkan pengiraan
seterusnya menjadi salah.
8. Secara keseluruhan, calon
perlu memberi tumpuan terhadap soalan
yang menggunakan ayat dan rajah.
9. Kesilapan kerap berlaku
dikaitkan dengan kegagalan calon memahami maksud ayat terakhir atau memberikan
jawapan selepas langkah pengiraan dilakukan, sedangkan jawapan sebenar setelah
langkah kedua atau ketiga.
sangat bermaklumat bagi membantu murid-murid mengatasi masalah dalam matematik
ReplyDeleteterbaik...... informasi yg dapat membantu saya sbg guru matematik
ReplyDeletetq ckg mai